pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 15: Maichau 17 maart

We blieken graag nog even terug naar gisteravond, er werd toch een partij heerlijk voor ons gekookt. Er zit hier ergens een 2-sterrenchef verstopt in de keuken, wat een topplek is dit zeg! De beste visloempia's, salade met heerlijke dressing, pork caramel én viscurry staan in ons geheugen gegrift plus op deze blog zodat we dit niet vergeten.

Terug naar de dag van vandaag....op tijd op voor een tocht in de bergen naar wat dorpjes. Bah, vies weer en hoe hoger we komen hoe dichter de mist en hoe natter de regen! De chauffeur schudde meewarig zijn hoofd..

Zal er ook niet over uitweiden maar de trekking was toch best fors. Flink klimmen over rotsen en door stroompjes. Blij met onze berg/wandelschoenen, jammer van het weer. Je zag niet verder dan metertje of 10. Mooie vergezichten hier, op deze heuveltop en kijk die theeplantages! Ja bedankt! We lachten er maar om, tis zoals het is. In wat dorpjes wat gepraat met authenticos via de gids, afzien hoor voor die mensen. Ze werden daar gestimuleerd door de regering om thee te verbouwen, ipv opium, wat natuurlijk ook gedaan wordt. Zou het wel weten als ik een Vietnamees keuterboertje was! Ze hebben namelijk niet veel, slapen in koude houten huizen, maar wél satelliet tv. Daar zou ik dan voor gaan liggen de hele dag en mijn producten op kwaliteit gaan testen, haha.

In de dorpjes werd je bij iedere boerderij wel ontvangen door de hond. De eigenaren werken de hele dag op het land, dus ze dienen als inbraakalarm. Er was er eentje die vervaarlijk, geniepig, doortastend en ook nog eens agressief uit zijn loensende ogen keek, grommend deed hij een aanvalspoging. Maar de gids kende hem wel, en door terug te dreigen met een rugzak, faken om stenen te gooien naar hem, droop hij uiteindelijk af.

Thee gedronken bij zwangere dochter van een boertje, wat een eenvoud, niet meer voor te stellen. Met 3 stellen in één kamer slapen. Hoe is de dochter in kwestie zwanger geworden vraag ik me af.

Mais gepoft in de keuken op een houtvuurtje wat 7*24 brand. Boven het vuur is een rekje gemaakt waar wat schalen en een vergiet staan, hier zit vlees in wat dan meteen gerookt en gedroogd wordt. Daarboven is een extra verdieping gemaakt waar maiskolven op liggen te drogen. We hebben zelf nog wat verse popcorn gemaakt in het vuurtje en toen was het mooi geweest. Terug de berg naar beneden voor de lunch, we hadden ook bij de boeren een broodje kunnen doen, maar toch maar niet..

S'middags nog even de grot tegenover het hotel bezocht en jawel helm verplicht. Wel groot, maar weinig opzienbarend. Werd gebruikt vroeger om wapens op te slaan tijdens de Vietnamoorlog en nu wordt er af en toe een feest in gevierd. We hebben het wel weer gehad, terug naar de kamer. Lekker zitten op het balkon, benen doen pijn. We drinken weer een heerlijke rijstwijn van het huis.

Hup naar de receptie om te zeggen dat deze heerlijk is, en of we wat kunnen kopen. Ja dat kan. Raar maar waar! De volgende dag staan er keurig 3 waterflesjes gevuld met plaatselijke rijstwijn klaar voor ons. Die gaan mee op ons volgende avontuur als we met de trein vanuit Hanoi naar Ninh Binh gaan.

Charley

Nemen ze rijstwijn mee :'(. Neem wat pork caramel mee ! Dat klinkt veel lekkerder.

Betsy

Ik zeg: hondjes meelokken en hup....... op de barbeque! Wat gepofte mais en rijstewijn erbij......mmmmmmm........