pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 13: Hanoi 15 maart

Het is bijna niet te geloven, maar de toeteraars waren er vannacht niet en we hebben heerlijk rustig geslapen.

Het is niet te geloven hoeveel er hier getoeterd wordt, en waarom eigenlijk vragen we ons af.

Lekker wat uitgeslapen en genoten van een heerlijk ontbijtje op een dakterrassie, alles werd geserveerd met een glimlach. Het zag er al wat bewolkt uit en inderdaad, toen we buiten kwamen...voelde aan als Hollandse temperaturen, lekker fris! Het had geregent, en het bleef ook de hele dag wat miezeren. Wel lekker hoor na al die hitte van de afgelopen tijd. Als het maar niet te lang duurt.

Aan de wandel langs het Hoan Kiem meer, tempeltje hier, pagode daar, keizertje zus en een oud gebouwtje zo, de Toren van de Vredige Wind........nou die ken ik al langer! Die vredige wind bedoel ik dan!

Die tempel stond midden in het meer, overblijfsel van de Rode Rivier, daar zwemmen nog 3 reuzeschilpadden rond van ongeveer 250 kg per stuk. Daar kun je lekker veel soep van trekken! 1 tje doet het niet meer, die staat er verguld bij achter een raampje, je droelerig aan te gluren!

Op weg naar het Vrouwenmuseum. Uurtje rondblieken, wel aardig! Aan de overkant een bakkerij Madame Huong met heerlijke taartjes, broodjes en lekkernijen, prima lunchplek.

Tijd uitzitten, want het "Hanoi Hilton" zoals de Amerikanen gekscherend zeiden, ging pas s'middags open. De Hao Li gevangenis.

Door de Franssen gebouwd in 18nog wat, gebruikt voor opsluiting en marteling van rebellen De Vietminh, daarna vrouwengevangenis en later nog voor opsluiting Amerikaanse POW's.

Guillotines, kerkers en ontsnappingen, het complete pakket werd aangeboden! Altijd leuk om te zien.

Was wel weer mooi geweest, afsluiting van de dag in onze plaatselijke stamkroeg op het té kleine plastic krukje, heerlijk naar de toeristen loeren (én becommentariëren) die voorbij komen.

Op weg naar huis zien we steeds meer kleine eettentjes die we zeker nog gaan uitproberen. Het worden er steeds meer!! Als het er druk is én er ook toeristen eten dan is er niks aan de hand. Maar niet vanavond, die is voor een pizza in een hippe tent waar ze zelf kaas maken en ook roken. Tja, je moet wat.

Thuis even de reistassen uitmesten en herindelen, we gaan morgenvroeg een paar dagen het binnenland in en laten hier wat achter in de opslag.

Dat wordt weer een avontuur.

Dag lieve kijkbuiskinderen. En nu maar knus naar jullie warme nestjes, en....denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!

Marie-José

Hi Paulus en Ingrid. Leuke verhalen weer. Heb eens gegoogeld en als het goed is hebben ze bij Toko Goedemorgen, Vredenburg 27 in Utrecht ook de plastic loempia rijstpapier waterbak met zijvakhouder in homokleur lila! Heb Frédérique erop af gestuurd maar ons mutsje was het vandaag vergeten. Bevangen door het mooie weer op het terras van Bar Beton was ze het vergeten. Morgen doet ze een nieuwe poging en dan laat ik jullie wel even weten wat zo'n dingetje kost. Moet je ook niet kopen in Vietnam....
Griet, Jan en mama waren net hier, bakkie gedaan en mama is nu thuis.
Nou dan maar weer de groeten van ons allemaal, bye bye, MJ.

175-4

Dat toeteren was afgelopen zaterdag en zondag ook hier in Nederland.
Stukje tijdgeest waarschijnlijk

ingrid

Lol, 175-2

Charley

Ik wou graag de groeten doen aan Marie-Jose.
De groeten aan Marie-Jose.
LOL@Rijstvlaai-ding in homo-kleur