pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 11: Hué 13 maart

Heerlijke dag achter de rug .. Deze plek heeft veel historie en ook dat kunnen wij wel waarderen. Alles ligt best een eind uit elkaar met volop keuze qua vervoer om er te komen. De fiets viel al snel af door de vele km's en temperatuurtje van een dikke 32+. We waren het er snel over eens, het zou een scooter worden wat hier prima te doen is. De eigenaar vroeg toch nog even voor de zekerheid of we ervaring hadden. Allebei een vies helmpie op wat nada bescherming zou bieden als het ertoe doet. De vietnamese rijstijl heeft geen verrassingen meer voor ons, en gladjes bewegen wij ons door de chaos.

Even aftanken bij de plaatselijke Tango en we kunnen op pad. De route is vrij eenvoudig maar toch staan we weleens te twijfelen. Ingrid gaat bij een van de vele winkeltjes eens haar best doen om de weg te vragen, met handen en voeten, en ook met wat spraak in verschillende talen, lukt dat. Vriendelijke menskes!

Eerste stop bij Khai Dinh Tombe, een mausoleum voor een van de vele keizers. Een van de laatst gebouwde plekken met allerlei pagodes en Mandarijnen leger ervoor.

We vergaan ondertussen van de hitte! En gaan uit nood maar binnen een film kijken in het Vietnamees over de keizerlijke dynastie......en 2 ventilatoren in ons gezicht!

Pfff ff bijkomen, snel weer op de scooter en door maar weer.

Via allerlei paadjes, kwamen we door kleine dorpjes, maar iedereen hielp vriendelijk ons naar de Tu Duc graven te wijzen. Daar aangekomen werden we nog afgezet voor een koud drankje. Ipv 25.000 Dong vroeg hij 30.000..... Behoorlijk verschil, maar omgerekend 20 eurocent. We hebben het er maar bij gelaten! Haha

Ook hier fijne film bekeken op de meest strategische plek met wappers voor ons. Groot complex en je waant je even terug in de tijd.

De scooter weer op voor heerlijke verkoeling, op naar de oude Tijgerarena. Hier gebeurde het allemaal voor enig vermaak in die tijd. We pakken ook nog even een tempel mee waar de dieren na de vechtpartij weer op krachten konden komen. Ook is het de plek waar de dode dieren begraven werden. Voor 2 olifanten is er een heilig plekje gevonden.

We crossen nog even de andere kant van de rivier op richting pagode en ook op zoek naar een rijstloze lunch, wat lastig was. Echt geen trek nu in binnenlandse tattie. Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen uiteraard en de franse bakker met verse baguettes was snel weer in beeld. Nieuwe energie opgedaan en op naar de laatste plek, de Keizerlijke Stad, de Verboden Stad van Hué. Veel verwoest in de oorlog en er wordt volop gerenoveerd maar toch bijzonder om hier geweest te zijn. Enorm complex maar ondertussen hebben we onze buik wel een beetje vol van alle cultuur vandaag.

Eind van de middag alweer en een verfrissende duik in het zwembad kan niet uitblijven, daar knap je van op! Plannen voor het diner worden gemaakt en het wordt de Mexicaan in het uitgaanscentrum hier. Blij dat we niet tussen al die schreeuwerige barretjes overnachten. Veel Aussies hier en nog meer Franssen.

Morgen vliegen we naar Hanoi, nog ff checken hoe het zit met de taxi's en dan boven het blog weer bijwerken om de meute koest te houden.

Kreeg nog een (verlate) mail dat het niet lukt om de stemformulieren op tijd bij me te krijgen. Laat staan het tijdig terugsturen! Dit had ik weken geleden al bij de gemeente ingediend en had het al vernomen via de krant dat het chaos was met stemmen vanuit het buitenland, en termijnen niet gehaald zouden worden. Kan ik kwaad om worden, maar goed, ik hoop niet dat het landsbelang uiteindelijk van deze 2 belangrijke stemmen af zal hangen.

Koffer pakken en op naar Hanoi. We zijn benieuwd!