pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 10: Hué 12 maart

Verhuizing naar onze volgende stek, taxichauffeur Vinh pikt ons op in zijn flitsende bolide zodat we meteen wat hoogtepunten onderweg kunnen bekijken.

Eerste stop is Marble Mountains, de grote en vooral lelijke beelden van marmer en kalksteen die ze winnen, zie je al km's van tevoren langs de weg staan. Boven op de berg een heel complex met verschillende boeddhistische en hindoeïstische pagodes en grotten, in de oorlog was hier een ziekenhuis voor de Vietcong. Allerlei gladde trappetjes op, kruip- en sluipdoor grotten in en door en soms even heerlijk op een bankje in de schaduw. We werden al snel gespot door een groepje studenten die op zoek waren naar een praatje als oefening engels. Tot nu toe hadden ze nog geen leuke gesprekspartners gevonden, maar ach wij zijn de beroerdste natuurlijk niet. Kort wat gebabbeld met 2 meiden en pas afscheid genomen nadat we tig keer op de foto stonden.

De rit ging verder over de Hai Van Pass, sinds uitzending TopGear zie je hier volop scooters deze Wolkenpas overscheuren. Op de top is er nog een oude USA bunker te vinden op de voormalige grens van Noord en ZuidVietnam, met een heerlijk verkoelend windje. Beneden zijn we weer zo en een koffiestop komt in beeld. Prachtig uitzicht op een oesterkwekerij, sfeervol heiig weer voor een mysterieus uitzicht.

Een kloeke koele pilsener wil er ondertussen wel weer in. Dat is hier nergens een probleem; overal voldoende eten en drinken. Voor weinig!

We checken in bij het Romance hotel in Hué. Fijne kamer met mega bed! Snel gaan we naar een Frans bakkers opleidingswinkeltje voor een lekkere baguette. Het is alweer 6 uur na ons ontbijt dus we lusten wel wat. Pfffff, even later liggen we op een hard bedje bij het zwembad. We kijken vanaf 11 hoog op het voetbalstadion; met veel bombarie wordt de wedstrijd geopend 'rode vlaggen, hamers en sikkels'. Én onze Duitse vrinden van "Modern Talking" schallen tot onze verbazing met enige nummers door het stadion. Lachen!

Op de iPad stippelen we de route uit naar ons avonddiner. We hebben keuze, Ingrid heeft haar huiswerk weer goed gedaan. We kunnen kiezen uit goede adresjes vlak in de buurt. Het wordt een tentje, onder TL balken, mix van veel autochtonen met wat allochtonen (of mag deze terminologie niet meer gebezigd worden)? Menu van 6 gerechtjes is aanbevolen en ze komen je uitleggen hoe je die moet eten. Wel zo fijn!

Onze Vietnamese tafelgenoten helpen ons ook en willen weer met ons op de foto. De mensen zijn erg vriendelijk hier. Vanmiddag wilden er ook 2 jochies met ons op de foto. Nu zijn we ook een leuk koppel natuurlijk, maar toch apart 3 van deze VIP momenten.

Zo, inmiddels lekker op de kamer. We huren morgen een scooter en gaan 4 dingen bezoeken: 2 keizerlijke graven, een tijger arena (waar vroeger de tijgers tegen olifanten vochten, ze verwijderden wel de tanden en klauwen van de tijgers, want olifanten waren heilig en mochten niet verliezen) en een tempelcomplex hier in de stad zelf.

Nog even de route in google maps plempen en dan gaan we horizontaal. Morgen vroeg op voor een spannend scooteravontuur en een drukke dag. Overmorgen hebben we weer een binnenlandse vlucht naar Hanoi, dus ff druk de toerist uithangen in deze Unesco Werelderfgoed stad!

Nellie en piet

Hoi lieverds
Wat genieten we elke dag van jullie avonturen en belevenissen
T is een feest om te lezen en het lijkt net alsof we met jullie mee zijn..genieten jullie en neem er nog maar een koele rakker op af en toe
Liefs van ons uit maarssenbroek ????????