pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 9: Hoi An 11 maart

Fietsen bevalt ons prima, we doen nog een rondje de andere kant op voor wat dorpjes in het binnenland. Echte armoede is hier niet te zien, geen bedelaars en geen bouwvallige hutjes als huis. Nee, hier staan allemaal stenen huizen en de bouwbedrijven hebben volop te doen. Mannen en vrouwen werken allebei in de bouw, het vissen is iets voor mannen alleen en de vrouwen doen gewoon alles wat nog moet gebeuren.

Ook nog even het strand bezocht voor de laatste keer. Veel scandinaviers, Australiërs en Engelsen. Duitsers ook, maar ik onthoud me van ieder soort commentaar! Er was geen vuurtoren op ons strand. De Engelse dame naast ons heeft er zelf maar 1tje opgezet. Mijn God. Niet alleen de schepen liepen daarna uit het lood!.

Nog even uitwaaien op ons terras, de was hangt te drogen, de dag van vandaag door te nemen. We hebben het rustig aan gedaan, het is ook veel te heet daarvoor na de middag.

We pakken nog een drankje......we hebben de rit van morgen al geregeld, met een auto naar Hué, is 3,5 uur reistijd, maar we stoppen onderweg bij een aantal bezienswaardigheden, dus daar zijn we toch een groot deel van de dag mee bezig.

Na het douchen gaan we naar een Australiër die juicy-lucy-burgers door zijn personeel laat maken. Hamburgers met kaas erin. Inderdaad juicy! Zo af en toe wat anders dan Vietnamees als ontbijt, lunch en diner, wordt door ons ook gewaardeerd. De calorieën voel je naar binnen glijden tov een noodlesoeppie, maar sois, wij kunnen het hebben!

Vanavond onze laatste avond in het dorp gevierd met de locals en uiteraard ook een boel toeristen. Het is volle maan en een feestdag, wordt gevierd met allemaal kaarsjes op de rivier enzo, sfeervol. Zo'n beetje elke winkel had een offertafel met wierook, eten en drinken staan om de boze geesten vooral buiten te houden. Vol overgave nog een gebed erbij, denk dat het wel goed komt met die geesten, geen idee of de weerwolven nu ook wegblijven. Wij wél in ieder geval, we gaan de koffers inpakken.

Mariska

Wat een belevenisvolle reis! Geniet nog even..