pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 5: Hoi An 7 maart

Weer vroeg op vandaag en gestart met een mega ontbijt. Een supervers vietnamees broodje met kruiden, kip- en varkensvlees, daarbij verschijnt ook nog vers fruit en ieder 2 pannenkoeken met banaan en mango. Morgen de hoeveelheid maar iets laten bijstellen, zelfs voor deze smulpapen is dit een té grote uitdaging.

Op de planning om 8 uur een fietstocht met Amy, een vrijwilligster studente die Engels wil oefenen en nieuwsgierig is naar gebruiken in onze landen. Groep van 7 fietsers met Argentijnen, Russen, Amerikaan en jawel een Belg. We betalen een klein bedrag van 2 USD p.p. wat we die ochtend zelf gaan doneren bij de arme plaatselijke bevolking. Mooie gedachte dus wij zijn van de partij, filantropen als we zijn.

Vanaf het kantoortje dwars door de ochtenddrukte, maar we zijn geoefend zodat we ondertussen lijken op een Vietnamees, helaas zonder bijbehorende toetert. Ferryboot ligt al klaar, fietsen voorop en snel naar de overkant Kim Bong eiland.

We beginnen bij een bootwerf, waar de lokale bevolking bootjes bouwt (wat moet je anders op een bootwerf?). Van scratch af met minimale gereedschappen. Of wij ook boten hebben in Holland vroeg het alleraardigst meiske Amy. Een paar maar zei ik, maar wel van staal. Krupstahl! Maar deze boten met houten spijkers, lieren gemaakt van oude automotoren, geuren van dingen die in NL 30 jaar geleden al verboden waren, plastic troep overal, wegdruppende verfrestanten in de grond en water....heeft ook zeker wat!

Snel fietsen we verder door het dorpje, ook hier volop winkeltjes en eettentjes en stoppen bij een houtbewerker. Hier wordt geknutseld en gebeiteld, al eeuwen lang. Wij stellen ons in al deze noeste handarbeid, met uitdagend houtsnijwerk, tevreden met 12 stuks kokosnotenhouten chopsticks. Machinaal vervaardigd hoogst waarschijnlijk ergens in een fabriek.

Tis hartstikke leuk toch. Een fietstocht op een eiland langs allemaal originele handarbeid. Volgende stop bij een tandeloos vrouwtje die al 43 jaar lang, dag-in dag-uit rijstnoodles maakt. Uitgebreid meegedaan, allerlei varianten om te proeven kwamen voorbij incl huisgemaakte ijsthee.

Daarna naar een familie die de matjes maakt die wij thuis van de Xenos kennen. Hier zijn het matjes die op bed liggen ipv een matras en een kleinere variant als placemat.

Onderweg ging er een schooltje uit en sommige kinders kwamen naast je fietsen en met je kletsen. Zelfs een high five gekregen van een schattig meisje met een té leuke Hello Kitty pet, die maakte natuurlijk helemaal de blits

We nemen afscheid in het oude centrum en op naar Miss Ly voor hapje en drankje. We gaan voor 2 streekgerechten die je in elke verrijdbare kar op de hoek van de straat ziet. Bestek daar doen we allang niet meer aan, ondertussen zijn we geoefende met-stokje-eters en slurpen er op los want ook dat schijnt erbij te horen.

We stappen weer op ons stalen ros richting huis. Zo eind van de middag is het prima vertoeven aan het zwembad en we maken wat plannen voor de volgende dagen. Restaurantkeuze voor 's avonds komt via goede recensies op tripadvisor, we gaan richting strand naar An Gia's Cottage. Een knus en gezellige plek met heerlijke gerechten op de kaart, goede keuze maar weer. Groeten vanaf een heerlijke vakantieplek!

Charley

NTB ? Ja hallo, het zijn geen notulen van een DiRa !

Werner

Jullie komen niks te kort daar !!!

Betsy

Geen barbeque?

Chaley

Dat vind ik wel leuk, een beetje mingelen met de locals. Vind ik altijd het leukste aan verre reizen. Na het eten dan.