pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 22-23 Hanoi-Halong Bay-Hanoi

Vanochtendvroeg opgehaald door luxe A-team VAN voor 7 personen. Luxe lederen fauteuils, bekerhouders, wifi, usb oplaadpunten, airco.

Alleen jammer van die 4 Fransen en een raar stelletje.....

De Fransen vielen wel mee, en hebben we wel lol mee gehad! Uurtje of 4 naar Halong Bay, weer een beschermd Unesco gebied, bekend uit allerlei films.

We hebben er zin in. Reis gaat prima, uitstekend verzorgd. Halverwege sanitaire stop. Daar hebben ze een hele winkel uit de grond gestampt, ene kant toeristen op weg naar Halong Bay erin, door de winkel, andere kant eruit! Instappen maar weer en gaan. Doen we niet aan mee, aan die touristenshit! Plassen daarentegen doen we wel, zo zijn we dan ook wel weer.

Bj aankomst zien we al wat eilandjes liggen, het zijn er 1969 om precies te zijn. Precies het jaartal waarin Ho Chi Minh stierf, kán geen toeval zijn! Volgens de Rechtgeaarde Vietnamees natuurlijk, ikzelf zet er echter, niet geheel onverwacht, vraagtekens bij.

Ziet er gaaf uit, na een hoop gelanterfant kunnen we eindelijk onze boot op. Met tromgeroffel, welkomstdrankje enzo worden we welkom geheten. Hut is super, we hadden wat oude meuk verwacht, niets is minder waar! Nou ja 'we', Ingrid was al een poosje bezig dat we op een slaapzaal zouden liggen, zonder eigen wc en douche maar wél met hele avond karaoke. Zij wist uiteraard allang meer omdat ze deze zelf geboekt had: hut met groot bed, eigen douche en toilet, en vrij uniek een balkon met zitje. Ik denk met weemoed terug aan binnenhut naar Newcastle met vrind Mark, van 3 bij 1 meter, stapelbed, met nog een vierkante meter natte cel, zonder raam of wat. Wél een fles whiskey toen meen ik me te herinneren..

We vertrekken, geweldig mooi hier, strakke zee....prachtig al die lime-stone rotseilanden.

Meteen krijgen we een dikke lunch voor de kiezen, pffff, wat veel weer. Wij kunnen zulke hoeveelheden niet meer aan, houden het bescheiden. We zitten naast 2 Amerikanen en een Aussie. Die blijken de hele reis onze tafelgenoten te zijn, we babbelen wat met elkaar. Wat een nonsense verkopen die Amerikanen zeg! Blij dat de lunch voorbij is.

Hup naar het zonnedek, heerlijk rustig glijden we langs al die eilandjes. Niet te vergelijken met al die hectiek van Hanoi.... Pffff, lekker wat lezen en rondkijken, de zee zorgt voor prima ontspanning.

S'middags leggen we aan bij een grot met strand enzo. Even wat klimmen, wel leuk, niets bijzonders. De zon schijnt toch stiekempjes flink, en we smeren factor 50.

Nadat we weer op onze boot zijn, 26 hutten overigens mannetje of 50 dus, is er een gezellige happy hour. Valt zo'n beetje samen met een kookworkshop loempia's vouwen, de gefrituurde versie. Uiteraard is het de bedoeling om zelf mee te helpen, als een geoefende vietnamees rol ik erop los. Dus ook deze nemen we op in ons assorti. Lekker boven op het zonnedek, de G&T en het glaasje whiskey smaken naar meer!

De tijd vliegt, het is alweer bijna tijd voor diner. Maar niet voordat de crew zich aan ons heeft voorgesteld, ze gaan helemaal los op dans en muziek, tis een enthousiaste club en doen het leuk. We lachen ons de blubber als enthousiaste crewmembers gaan zingen en dansen om ons te vermaken. Dat lukt! Ze vinden het écht leuk!

Lang geleden dat we moesten lachen om dansende mensen op de muziek van Boney M.., By the rivers of Babylon......

We gaan heerlijk slapen, geen oordoppen in vanacht, niet nodig. Wat een rust!

Na lekker geslapen te hebben worden we al om 7 uur verwacht voor thee en een broodje. Daarna leggen we aan bij een drijvend vissersdorp van 150 personen. Met oester/parelkwekerij, schooltje, zonnepanelen, honden en katten. We krijgen een rondvaart met een roeibootje door dit drijvende mini-vissersdorpje op zee. Compleet verhaal....

Alleen is de school niet meer in bedrijf, de mensen wonen nu op het vasteland en reizen dus iedere dag op en neer. Tja, need to say more. Na ons komen nog een aantal schepen, zoals iedere dag....

Terug aan boord gaan we brunchen, koffertje pakken en uitchecken. We nemen afscheid van Sunny, Carrot en Onion. Ze hebben allemaal een naambordje met een 'makkelijke' naam. Maar we hebben het echt leuk gehad. Er was een vriendelijke band met de mensen en hebben hartelijk afscheid genomen, alleen maar bewondering voor de inzet en plezier die ze tonen.

We zijn echt onder de indruk van de opgewekte en plezierige mensen hier. Niet alleen op de boot, maar in heel Vietnam.

Terug naar huis, naar Hanoi. De reis is lang door de drukte en gaat niet zo soepel, maar we zijn er weer.

We gaan de laatste boodschapjes inslaan, biertje doen en fijn nog een hapje eten. Morgen late check out hier en dan kunnen we ons opmaken voor de terugreis.

Laatste boodschapjes gedaan. Wat ingrediënten voor thuis die we hier hebben gebruikt, bepaalde soorten rijstvellen, kitkat green, een 1-persoonskoffiezet dingetje, een flesje drank voor zo op de kamer, wat specerijen en wat kookgerei. Vinden wij leuk!

Loempia-natmaak-ding en mooie ruwe stenen vijzel niet kunnen vinden. Balen, was leuk als souvenier. Dan maar kopen via Alibaba.com of dealextreme! Of in Lombok of de Xenos. Cheap shit uit China. Nog goedkoper thuisbezorgd ook waarschijnlijk. Rare wereld!

Hééééérlijk gegeten in een tentje hier in de straat. Dat gaan we missen. Voor een paar euro het heerlijkste eten! Kouwe pils erbij..... Overmorgen weer piepers en fruit zonder smaak halen bij de Appie...

Morgen uitchecken, wat eten ergens, naar vliegveld Hanoi, vliegen naar Hong Kong, 2 uurs overstap en dan naar huis. Maandagochtend landen we.

Misschien nog een update morgen, maar denk het niet gezien de planning.

Het was ons een waar genoegen jullie deelgenoot te maken van deze heerlijke reis. Hulde aan de organisator Ingrid! Waar gaat zij haar reis-organisatie talenten op richten de komende tijd?

Af en toe niet zoveel zin om het op te schrijven, je even er toe zetten; het is voor ons ook een terugblik die blijft bestaan. Anders vergeet je zo veel.... Ik lees ons blog van Afrika en Amerika nog wel eens terug, en dan komen herinneringen extra goed terug. Niet alleen ergens een gig aan foto's op een harde schijf. Tip!

En denk aan de zomertijd straks!

Werner

Paul & Ingrid. T was een waar genoegen jullie verhalen te lezen ????????????

Charley

Je weet wat ze zeggen van fransen he ? Fransen, dat zijn eigenlijk de duitsers van Frankrijk.

Kees

De verslagen waren een feest ; bon boyage !

Betsy

wij waren deelgenoot van jullie prachtige verslagen. Het was een feest om te lezen. Goede reis en gezond weer terug!!!

Brigitte

Jullie kunnen dit wellicht ook professioneel gaan doen. Eten, leuke en onderhoudende verhalen schrijven is jullie op t lijf geschreven! Heb met erg veel plezier jullie blog gelezen! Ga zo door!!! ????????

Piet en nellie

Beetje late reactie..kleinkids en zo
hebben genoten van jullie avontuur zo leuk om mee te reizen...waarschijnlijk al weer terug in t thuis leventje..
Spreken jullie snel
Liefs van ons????????