pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 19: Ninh Binh 21 maart

Beste aankoop ooit, oordoppen op maat.. De kikkers kwaken er blijkbaar de hele nacht op los, dat is fijn aan ons voorbij gegaan. Lekker uitgeslapen, want het regent pijpestelen als we wakker worden. Het bladerdak houdt het goed, er komt geen druppel binnen. Maar door de regen en de wind besluiten we maar lekker te cocoonen totdat het beter wordt. Lekker tot 10 uur liggen soezen en luisteren naar de geluiden.

We krijgen wel honger en gaan ontbijten, bij de eerste stap die we buitenzetten is het droog. Het ontbijt wordt met zorg bereid, heerlijk stokbrood nog even krokant in de pan met eieren en bacon. Samen met de meiskes van de toko hier bespreken we waar we naar toe kunnen gaan vanmiddag, op de fiets naar een tempel en een pagode, morgen huren we dan een scooter en gaan wat verder weg.

We doen nog even rustig aan, hangen wat in onze hangmat totdat het noodlot plotseling toeslaat. Paul wordt niet lekker en kan niet zonder de pot, geen idee waar het aan ligt, Ingrid heeft als bikkel nergens last van. We kunnen er zo niet op uit, de middag wordt wat lamballen op de hangmatten in het zonnetje en een extra dutje doen. Veel slapen want Paul is echt niet lekker, na een douche is het tijd om toch wat te gaan eten. Gisteren hebben we al hotpot besteld, soort bouillon op een brander, met allerlei groenten (taugé, kool, morning glory, kruiden) en vlees en dan zelf koken dus. Biertje erbij, maar alleen de reuk al...Tegen heug en meug eet ik toch maar wat rijst met groente om wat binnen te hebben. De meiden maken een speciale thee met gember en honing wat goed is voor de buik. Nog maar eentje mee naar de kamer en rustig de nacht in. Morgen ziet alles er vast weer anders uit.

Charley

Een beroemd Vietnamees spreekwoord zegt: "Een goede voedselvergiftiging reinigt de ziel".
En dan vooral als de ziel zich in je darmen bevind natuurlijk.
Nou, scheterbap.