pauleningridvietnam.reismee.nl

Dag 17: Hanoi 19 maart

Rustige start deze ochtend met een laat ontbijtje, het regent een beetje in de stad. We laten een lekkere crêpe en pannenkoek voor ons maken, goede bodem leggen. Deze ochtend willen we wandelen naar Temple of Literature, het zonnetje komt alweer in beeld. Die Tempel is voor de verering van Confucius, 1000 jaar oud en in nieuwstaat verkerend. Ietwat gechargeerd overigens.

Een dame kwam naar ons toe met haar neefje aan de hand, of hij ons wat vragen in het Engels mocht stellen, wat we al vaker mee hebben gemaakt. Het kind werd gewoon bij ons gedumpt en met grote bange ogen en geheel beteuterd stond het manneke van een jaar of 7 te stamelen wat onze naam was, voor de rest kwam er niets uit. Wij probeerden wat te vragen, of hij voetballen leuk vindt en hoe oud hij was en zo, maar het vlotte niet.......en na een 5tal minuten vonden we het mooi geweest. De vriendelijke tante was ook verdwenen! Euhhhh, en nu? Ze weten hier wel raad met kinderlokkers, we hebben al een gevangenis gezien hier, mooi niet dus! Gelukkig zagen we dat mens weer en hij liep er zelf al heen. We zagen dat hij meteen weer bij een Engelsman gedumpt werd en hetzelfde riedeltje afspeelde.... RAAR.

Aan deze kant van de stad zijn we nog niet geweest, we zien veel lokale winkels met ijzerwaren. Ons oog viel al snel op een fijn klein bbq-rekje, wat die chefkok van onze kookworkshop in Hoi An ook gebruikte voor roosteren groente op het gasstel. Dat kunnen we thuis ook goed gebruiken voor wat gerechten. Hup meenemen die handel, ook een mooie lange tang voor open vuur......je kunt ze niet genoeg hebben!

Lunch bij een Chinese Dim Sum-mer, heerlijke andere smaken en de lekkerste vers gestoomde broodjes bao pao ooit.

's Middags nog een wandeling de andere kant op, over de markt en veel eettentjes gezien waar wij niet voor stoppen! Het huis bezocht waar Ho Chi Minh zijn onafhankelijkheidsverklaring maakte, allerlei traditionele huizen van 2 meter breed ivm belastingen......maar ze maakten ze dan soms wél 100 meter diep! Raar hoor om te zien. Cafeetje opgezocht voor een koele verfrissing en daar werden voor onze buren krabsoep bezorgd vanaf een mobiel eetstalletje. Ze wisten ons te vertellen dat deze echt heel goed was, dus doe ons ook maar. Zelf op smaak te brengen met limoen, pepers en een berg kruiden, het was heerlijk. Pilsie erbij. Leven als God in Frankrijk is volgens ons behoorlijk achterhaald.

De hele economie en het centrum van de wereld verschuift naar Azië zoals we vaker horen, de Chinezen timmeren hier ook behoorlijk aan de weg zien we. Hotelketens, restaurants, industrie.....het zal best met die loonstandaarden hier. Dus we gaan thuis goed oefenen met de eetstokjes! We gaan ze nodig hebben in de toekomst. Tip van Paulie, doe er wat mee!

We gaan WEERop tijd naar bed, morgen om 9 uur vertrekt de trein naar Ninh Binh.

Brigitte

Paul, bedankt voor de tip, ben meteen sushi gaan bestellen en heb flink geoefend met de stokjes. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.....
Nog een weekje, dus ik zou zeggen 'live it up' want het is zo weer voorbij. Liefs x Brig

Chantal Vlot

Hi Paul en Ingrid,

Wat een heerlijke reis maken jullie weer. Ik krijg er weer de reiskriebels van!

Geniet nog heerlijk met elkaar!!!

Groetjes, Chantal